Aktualności
Refundacja podatku VAT
Nowe świadczenie dla gospodarstw domowych - refundacja podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych w 2023 r.
21 grudnia 2022 r. weszła w życia ustawa wprowadzająca możliwość refundacji podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych. To kolejna pomoc, mająca na celu wsparcie m. in. gospodarstw domowych w ponoszeniu kosztów zakupu paliw na cele grzewcze.
Z dotychczasowych form wsparcia skorzystały gospodarstwa, których główne źródła ogrzewania były zasilane paliwami stałymi (węgiel i paliwa węglopochodne), gospodarstwa ogrzewające się za pomocą drewna kawałkowego, peletem drzewnym, innym rodzajem biomasy, skroplonym gazem LPG oraz przy pomocy kotła olejowego. Wnioski na te dodatki można było składać do 30.11.2022 r. Od stycznia 2023 r. dostępne jest kolejne świadczenie, tym razem dla gospodarstw ogrzewających się gazem.
Świadczenie w przeciwieństwie do dotychczas znanych rozwiązań nie ma określonej ustawowo kwoty. Stanowi refundację podatku VAT wynikającej z opłaconej faktury za dostarczenia paliwa.
Refundacja podatku VAT ma obowiązywać od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. O zwrot można ubiegać się po otrzymaniu i opłaceniu faktury za paliwa gazowe.
Kto może ubiegać się o refundację?
O refundację podatku VAT mogą się ubiegać osoby, które używają paliw gazowych do celów grzewczych i poniosły koszty zakupu tego paliwa. Wnioskodawcą zatem musi być osoba, która faktycznie poniosła koszty wynikające z faktury.
Termin złożenia wniosku
Wniosek o refundację podatku VAT należy złożyć w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych. Nie później jednak niż do 29 lutego 2024 r.
Prawo do refundacji przysługuje pod warunkiem spełnienia przez gospodarstwo domowe kryterium dochodowego wynoszącego:
- 2100 zł dla jednoosobowego gospodarstwa domowego,
- 1500 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.
Gospodarstwem domowym jednoosobowym jest osoba fizyczna samotnie zamieszkująca i gospodarująca. Z kolei gospodarstwem wieloosobowym jest osoba fizyczna oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące.
Dochód weryfikowany jest jednorazowo przy złożeniu pierwszego wniosku. Sposób liczenia dochodu jest analogiczny jak przy ubieganiu się o zasiłek rodzinny, fundusz alimentacyjny czy dodatek osłonowy.
W przypadku złożenia wniosku o refundację w okresie:
- od 1 stycznia do 31 lipca 2023 r.– uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w przedostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek, tj. dochód z 2021 r.
- od 1 sierpnia do 29 lutego 2024 r.– uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w ostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek, tj. dochód z 2022 r.
Konieczny wpis źródła ciepła do CEEB
Korzystanie z gazu do ogrzewania domu czy mieszkania musi potwierdzić wpis do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Wpis powinien być dokonany do 21 grudnia 2022 r. lub po tym dniu w przypadku głównego źródła ogrzewania wpisanego lub zgłoszonego po raz pierwszy do CEEB.
Wzór wniosku udostępniony będzie przez ministra właściwego do spraw energii w Biuletynie Informacji Publicznej.
Bardzo ważne:
Do wniosku o refundację podatku VAT należy załączyć:
- fakturę dokumentującą dostarczenie paliw gazowych do tego odbiorcy przez przedsiębiorstwo energetyczne,
- dowód uiszczenia zapłaty za tę fakturę.
Gdzie złożyć wniosek?
Dla mieszkańców gminy miejskiej Pruszcz Gdański realizatorem programu jest Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Pruszczu Gdańskim. Wniosek można złożyć w godzinach pracy Ośrodka w Sekcji Świadczeń Rodzinnych.
Możliwe jest złożenie wniosku za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Należy pamiętać o opatrzeniu takiego wniosku kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Do wniosku należy bezwzględnie dołączyć skany wymaganych dokumentów.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu,
- Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych,
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego.
Dodatek elektryczny
Informujemy, że realizacją dodatku elektrycznego dla mieszkańców Gminy Miejskiej Pruszcz Gdański, o których mowa w ustawie z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej, będzie zajmował się Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej — Sekcja Świadczeń Rodzinnych.
Dodatek elektryczny przysługuje odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym w rozumieniu art. 3 pkt 13 b ustawy – Prawo energetyczne, w przypadku gdy główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną, i źródło to zostało zgłoszone lub wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27 a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438, 1561, 1576 i 1967), do dnia 11 sierpnia 2022 r., albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy.
WAŻNE:
- Jeśli gospodarstwo domowe korzysta z energii elektrycznej wytwarzanej z mikroinstalacji fotowoltaicznej, dodatek elektryczny nie przysługuje.
- Dodatek elektryczny nie przysługuje również gospodarstwom domowym objętym pozytywnie rozpatrzonym wnioskiem o wypłatę dodatku węglowego lub dodatku do innych źródeł ciepła, jak pellet, gaz LPG, drewno czy olej opałowy.
- Jeżeli podczas weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego urzędnik będzie miał wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym informacji w nim podanych, może przeprowadzić wywiad środowiskowy. Niewyrażenie zgody na przeprowadzenie kontroli lub uniemożliwienie jej przeprowadzenia, będzie podstawą do odmowy przyznania dodatku elektrycznego.
- Wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego należy złożyć w terminie do dnia 1 lutego 2023 r.
- Wnioski o wypłatę dodatku elektrycznego złożone po dniu 1 lutego 2023 r. pozostawia się bez rozpoznania.
Więcej szczegółów:
https://mops-pruszczgd.naszbip.pl/czym-sie-zajmujemy/dodatek-elektryczny
Nabór wniosków o zakup preferencyjny węgla dla gospodarstw domowych z terenu Gminy Miejskiej Pruszcz Gdański
Gmina Miejska Pruszcz Gdański, reprezentowana przez Burmistrza Pruszcza Gdańskiego, informuje, że od dnia 15 listopada 2022 r. rozpoczyna nabór wniosków o zakup preferencyjny węgla dla gospodarstw domowych z terenu Gminy Miejskiej Pruszcz Gdański.
Wzór wniosku jest załącznikiem do niniejszego artykułu. Dostępny jest również w siedzibie MOPS w Pruszczu Gdańskim, przy ul. Niepodległości 9, 83-000 Pruszcz Gdański.
Wnioski należy składać w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pruszczu Gdańskim, przy ul. Niepodległości 9, 83-000 Pruszcz Gdański, w następujących godzinach: poniedziałek: 8:00-16:00, wtorek-piątek: 7:30-15:30 w dziale ds. świadczeń rodzinnych.
Załączniki
- Wzór wniosku o zakup węgla 2022
- Informacja szczegółowa dot. naboru wniosków o zakup preferencyjny węgla
Budżet Obywatelski 2023 - głosowanie
Wspólnie zdecydujmy na co wydać 600 tys. zł
W dniach 5-19 września 2022 r. pruszczanie mogą zagłosować na projekty zgłoszone w ramach konsultacji dotyczących budżetu obywatelskiego. Do wyboru jest 20 różnych pomysłów, których szczegółowy opis znaleźć można na stronie www.bo.pruszcz-gdanski.pl. Zachęcamy do zaangażowania się w sprawy swojej okolicy, swojej dzielnicy, swojego miasta.
Wejdź teraz na www.bo.pruszcz-gdanski.pl i zagłosuj, to bardzo proste.
Co to są za projekty? Skąd wzięły się te pomysły?
Wszystkie projekty zgłoszone zostały przez mieszkańców Pruszcza Gdańskiego w pierwszej połowie tego roku, konsultacje budżetu obywatelskiego opierają się w całości na aktywności i zaangażowaniu pruszczan. Z miejskiego budżetu wydzielono kwotę 600 tys. zł i decyzja, na co ją przeznaczyć należy właśnie do mieszkańców miasta. Ze zgłoszonych projektów wybrano te, które po ocenie zespołu ds. budżetu obywatelskiego są możliwe do realizacji. W głosowaniu możemy wybrać 5 różnych projektów, którym dajemy punkty od 5 do 1.
Kiedy zagłosować?
Głosowanie odbywa się od 5 do 19 września 2022 r.
Jak mogę oddać głos?
Swój głos można oddać na dwa sposoby:
- Online - osoby korzystające z Internetu będą mogły poprzeć swoich faworytów online, wchodząc na stronę www.bo.pruszcz-gdanski.pl i tam wypełniając odpowiedni formularz.
- Offline - prowadzone będzie także głosowanie metodą tradycyjną, papierową. Wypełniony papierowy formularz (kartę głosowania) będzie trzeba złożyć w Biurze Podawczym Urzędu Miasta lub wysyłać pocztą na adres: ul. Grunwaldzka 20, 83-000 Pruszcz Gdański (liczy się data stempla pocztowego). Formularz można ściągnąć ze strony bo.pruszcz-gdanski.pl/lub pobrać z Biura Podawczego Urzędu Miasta Pruszcz Gdański (ul. Grunwaldzka 20). Należy pamiętać, że niezależnie od metody głosowania, będzie można to zrobić dopiero od 5 września 2022 r.
Głosować może każdy mieszkaniec miasta Pruszcz Gdański, niezależnie od wieku.
Podczas głosowania wybieramy 5 różnych projektów i nadajemy od 1 do 5 punktów.
W tym roku zagłosujesz także w plenerze!
Specjalnie dla mieszkańców na terenie miasta pojawią się także mobilne punkty do głosowania, będzie można z nich skorzystać:
- w sobotę 10.09.2022 r. w godz. 12:00-16:00 w parku w centrum miasta przy ul. Mickiewicza,
- w niedzielę 11.09.2022 r. w godz. 12:00-16:00 na terenie rekreacyjnym na Osiedlu Bursztynowym.
Materiały dostępne w punktach pozwolą na zapoznanie się z wszystkimi projektami oraz zagłosowanie poprzez formularz online na wybrane zadania. Plenerowym punktom towarzyszyć będą atrakcje – rodzinna fotobudka, animacje balonowe oraz brokatowe tatuaże.
Poniżej prezentujemy listę projektów, po szczegóły zapraszamy na www.bo.pruszcz-gdanski.pl
Projekt nr 1: Usuwanie jemioły z drzew w Pruszczu Gdańskim.
Projekt nr 5: Doposażenie placu zabaw przy ulicy Gałczyńskiego/Korzeniowskiego.
Projekt nr 7: Zdroje wody pitnej przy miejskich punktach aktywności fizycznej.
Projekt nr 8: Bezpieczne i zadaszone wiaty rowerowe w kluczowych punktach miasta Pruszcz Gdański.
Projekt nr 11: Kampania społeczna o uprzejmym ruchu drogowym.
Projekt nr 12: Doposażenie terenów Parku Kulturowego Faktoria o stoły piknikowe z ławkami oraz leżaki.
Projekt nr 13: Muzyczny plac zabaw na terenie Faktorii.
Projekt nr 14: Światło dla aktywnych – bezpieczna droga dla rowerzystów i rolkarzy.
Projekt nr 15: Profesjonalna Siłownia Zewnętrzna w Pruszczu Gdańskim.
Projekt nr 16: Linarium. Budowa miejsca otwartej strefy aktywności.
Projekt nr 18: Zamgławiacze (mgiełki wodne) na terenie Faktorii.
Projekt nr 19: Ogród deszczowy w mieście Pruszcz Gdański.
Projekt nr 20: Tor do gry w bule.
Projekt nr 21: Elektroniczne słupy ogłoszeniowe.
Projekt nr 23: Park kieszonkowy przy dawnej szkole mleczarskiej.
Projekt nr 25: Ławeczka dla seniora... i nie tylko.
Projekt nr 26: Iluminacja świąteczna Kanału Raduni.
Projekt nr 27: Wyposażenie miejskich placów zabaw w dodatkowe lub nowe urządzenia zabawowe.
Projekt nr 28: Więcej drzew w Pruszczu Gdański.
Projekt nr 30: Doświadczalny Park w Pruszczu Gdańskim.
Wsparcie dla gospodarstw domowych - dodatek węglowy
Co to jest dodatek węglowy i komu przysługuje?
Przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane paliwami stałymi, wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438, 1561 i 1576).
Przez paliwa stałe rozumie się węgiel kamienny, brykiet lub pelet zawierające co najmniej 85% węgla kamiennego.
WAŻNE:
Wójt, burmistrz albo prezydent miasta dokonuje weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku węglowego, w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania w centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Czy przyznanie dodatku uzależnione jest od kryterium dochodowego?
Nie.
Kto może złożyć wniosek?
W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku węglowego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, dodatek ten przyznawany jest wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy. Na potrzeby składania wniosków o wypłatę dodatku węglowego przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego.
Jaka jest wysokość dodatku?
Dodatek węglowy dla gospodarstwa domowego, wynosi 3.000 złotych jednorazowo.
Jaki termin na złożenie wniosku?
Wniosek o wypłatę dodatku węglowego składa się w terminie do dnia 30 listopada 2022 r.
Wnioski o wypłatę dodatku węglowego złożone po dniu 30 listopada 2022 r. pozostawia się bez rozpoznania.
Gdzie można złożyć wniosek?
Wniosek o wypłatę dodatku węglowego dla mieszkańców gminy miejskiej Pruszcz Gdański można złożyć w formie:
- papierowej:
Sekcja Świadczeń Rodzinnych, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pruszczu Gdańskim, przy ul. Niepodległości 9, w poniedziałek od 8:00 do 16:00 oraz od wtorku do piątku od 7:30 do 15:30, lub, - elektronicznie:
za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344).
W przypadku złożenia wniosku o wypłatę dodatku węglowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej wniosek ten opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelnia z wykorzystaniem profilu zaufanego.
Dodatkowe informacje:
- Dodatek węglowy nie przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, na potrzeby którego zostało zakupione paliwo stałe, po cenie i od przedsiębiorcy, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców niektórych paliw stałych w związku z sytuacją na rynku tych paliw (Dz. U. Poz. 1477).
- Przyznanie dodatku nie wymaga wydania decyzji, lecz przesyłania wnioskodawcy informacji o przyznaniu dodatku węglowego na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej, o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę dodatku węglowego.
Szczegółowe informacje dostępne w zakładce: DODATEK WĘGLOWY
Strona 3 z 21